timbrul de mediu

Imagine Via Frugivoremag

Timbrul de mediu, odata introdus, a avut un efect nefast pe piata auto second-hand din Romania. Desi a fost gandit pentru a incuraja achizitionarea de masini noi. Efectul a fost insa de incurajare a inmatricularii masinilor mai vechi de 10 ani si de gasire a unor solutii de sustragere de la plata.

In conditiile in care in trecut emisiile poluante aveau o pondere de 30% in calcularea timbrului de mediu, acum, acestea reprezinta singurul coeficient de calcul.

Formula de calcul a impulsionat cresterea taxei pentru masinile Euro 3 si 4. Cei care isi cumpara insa masini Euro 1, Euro 2 si non-euro, care sunt mai poluate, platesc o taxa mai mica. In plus, timbrul de mediu este mai mare pentru masinile pe motorina decat cele pe benzina.

Astfel, pentru înmatricularea maşinilor:

  • Euro 3 si Euro 4 se plateste cu 10% mai mult decat inainte;
  • Pentru masinile Euro 2 se plateste cu 60% mai putin;
  • Pentru masinile Euro 1 se plateste cu 80% mai putin
  • Pentur masinile Euro 5 se plateste o suma similara;
  • Pentru masinile Euro 6, cele cu motorizari electrice si hibride, dar si cele istorice nu se plateste timbrul de mediu.

Cand se plateste timbrul de mediu

  • Daca o masina este inmatriculata pentru prima oara in Romania;
  • Daca masina este reintrodusa in parcul auto national, in cazul in care la un moment dat, odata cu scoaterea ei din parcul auto national, proprietarului i s-a restituit valoarea reziduala a timbrului;
  • Pentru masinile rulate, dar care nu au achitat o taxa de poluare/inmatriculare, timbrul de mediu se plateste atunci cand se transcrie dreptul de proprietate;
  • Pentru masinile inmatriculate in perioada 1 ianuarie 2007 – 1 iulie 2008 nu se percepe taxa de mediu deoarece, la inmatriculare, acestea au fost supuse unor sarcini fiscale similare, in conformitate cu codul fiscal.

Cum scapa Romanii de timbrul de mediu

Cel care vinde masina o radiaza de la Circa Financiara, iar cumparatorul are obligatia legala de a o inscrie la circa financiara in termen de 30 de zile.  Odata ce inscrie masina, cumparatorul are si obligatia de a-i plati taxele si impozitele. Acest lucru poate fi facut si dupa cele 30 de zile, insa se plateste perioada restanta, plus amenda. Cine nu vrea sa plateasca impozit sau sa timbrul de mediu, face contract de vanzare-cumparare, fisa fiscala cu stampila de radiere de la financiarul vanzatorului. Practic, in carte si in talon figureaza altcineva, iar legea iti permite sa mergi cu ea pe orice nume atat timp cat nu este declarata furata si este inscrisa in circulatie, are asigurare RCA, ITP, etc.

In mod normal, daca in decurs de 30 de zile cumparatorul nu inscrie masina la circa financiara, masina se radiaza automat din circulatie si este repusa in momentul in care se plateste impozitul, iar cumparatorul are toate actele pe numele sau. Portita de scapare este ca momentan nu exista o baza de date comuna intre politie (serviciul de inmatriculari) si Circa Financiara. Astfel, in momentul in care un politist opreste in trafic o masina, radiata, la care nu se plateste impozit, aceasta apare ca fiind inscrisa in circulatie. Veste buna, deci pentru cei care recurg la astfel de solutii: o astfel de baza de date ar costa mult prea mult in comparatie cu banii din cateva impozite neplatite.

O alta solutie este ca tu, in calitate de cumparator,  sa inscrii masina la circa ta financiara si sa o radiezi a doua zi. Atfel platesti doar o parte din impozitul pe un an, masina ramane in acte pe numele tau si nu platesti la financiar. Pentru a apela la aceasta modalitate de a evita taxa de timbru trebuie ca tu sa dai o declaratie pe propria raspundere cum ca ai vandut masina si cui ai vandut-o.

Daca vrei sa scapi doar de taxa de timbru: cumperi masina, semnezi contractul de vanzare-cumparare, iar cel care iti vinde masina o radiaza pe rolul lui fiscal. Ulterior, inmatriculezi fiscal masina pe numele tau, platesti impozit si circuli cu carte si talonul pe numele fostului proprietar.

Daca te gandeai la varianta de evitare a timbrului de mediu prin legea partajului, tin sa mentionez ca autoritatile au sesizat mecanismul legal de evitare a platii si au abrogat legea care spune ca „autovehiculele obtinute prin partaj sunt exceptate de la plata”.

Cum se proceda? Legea favoriza evitarea taxei de timbru pentru masinile aduse din alta tara. Deci, ce care doreau sa vanda o masina cu numere straine si aflata la prima inmatriculare in Romania, mergeau la notar si o treceau pe numele a doua persoane, care nu erau neaparat sot si sotie. Ulterior, cei doi proprietari reveneau la notar pentru a solicita partajarea bunului comun in favoarea unuia dintre ei, care urma sa fie noul proprietar de drept al autovehiculului.

Pasul urmator era ca noul proprietar sa mearga cu toate actele de inmatriculare: asigurare, ITP, etc. si cu actul notarial care atesta partajul, la biroul de inmatriculari. Potrivit legii, politia era obligata sa inscrie masina fara sa mai solicite posesorului chitanta sau dovada platii timbrului de mediu.

Cum iti dai seama daca nu s-a platit taxa de mediu? Daca pe talonul masinii nu este specificata valoarea emisiilor de CO2 inseamna ca pentru acel autovehicul nu s-a achitat taxa. 

Cunosti o alta varianta pe care Romanii o folosesc pentru a evita plata timbrului de mediu?

Ti-a placut acest articol? Lasa un comentariu mai jos sau pe pagina de Facebook si spune-ne care este urmatorul subiect despre care ai vrea sa citesti.


i-Asigurare iOS i-Asigurare Android