Crezi ca stii cat consuma masina ta? Te inseli!
Imagine Via Pinterest
Producatorii de autoturisme se intrec intre ei pentru a imbunatati sistemul de productie si de a scoate pe piata masini din ce in ce mai performante si cu cat mai multe optinui care sa imbunatateasca siguranta si confortul consumatorilor. Consumul de carburant si emisiile de dioxid de carbon, insa, reprezinta un subiect intentionat distorsionat, prin testele de fabrica. Organizatia Transport&Environment, una dintre cele mai importante ONG-uri de mediu, cu sediul la Bruxelles, prezinta un raport prin care demonstreaza cum soferii inregistreaza un consum cu o medie de 25% mai mare decat declara producatorii de masini.
Consumul oficial- testat in laborator
Producatorii de masini europeni sunt obligati prin lege sa prezinte un consum si normele de poluare pentru fiecare motorizate. Ei nu sunt obligati, insa, sa realizeze testele de verificare, in conditii de drum reale, de aceea le realizeaza in laborator. Cum se realizeaza un test in laborator? Foloseste acelasi mecanism ca testele pe dinamometru: masina prototip, sau o masina de la inceputul productiei este pusa pe un stand cu role si simuleaza condusul in oras sau pe drum intins. Simularea se realizeaza prin atribuirea unor sarcini suplimentare asupra rolelor.
Aceste teste sunt realizate, bineinteles, in asemenea maniera incat sa obtina un consum cat mai redus: numarul de opriri si accelerari este minim, timpul petrecut pe loc, cu motorul pornit nu este luat in calcul, viteaza pe care sunt realizate testele, este de 10km/h, cu mult redusa fata de viteza legala pentru condusul in oras. In plus, nu este calculat consumul in cazul conditiilor atmosferice vitrege sau demaraje, opriri bruste, in panta sau condus pe serpentine.
Consum real in urma testelor de drum?
Ca sa iti dai seama de consumul real al unei masini, ar trebui sa consumi in jur de 3 plinuri de carburant in situatii diferite de trafic: condus in oras, in afara orasului, drum drept, drum de munte, mereu cu viteza legala.
Ce fac insa producatorii cand testeaza pe sosea o masina?
- Acopera orificiile de pe caroseria masinii cu banda adeziva, pentru a asigura o aerodinamica aproape perfecta.
- Modifica geometria rotilor pentru a obtine o rezistenta la frecare cat mai mica.
- Folosesc cauciuciuri speciale, aproape netede, pentru o frecare cat mai mica.
- Micsoreaza greutatea masinii.
- Testeaza masina la altitudine sau la temperaturi ridicate pentru a reduce consumul.
- Deconecteaza alternatorul pentru a reduce consumul de incarcare a bateriei.
- Folosesc lubrifianti de motor pentru alte parti ale masinii, la care un sofer obisnuit nu are acces.
- Placutele de frana sunt impinse total in suporti pentru a elimina aproape in totalitate rezistenta la frecare.
- Modalitatea de interpretare este destul de lejera si permite modificarea rezultatelor.
Cum poti sa afli cat consuma cu exactitate o masina in conditii diverse de drum?
Cea mai simpla si sigura varianta este sa ii intrebi pe cei care conduc timpul de masina pe care doresti sa o achizitionezi. Daca nu ai posibilitatea de a apela la cunostinte, o varianta foarte buna o reprezinta forumurile de discutii, dedicate. In general, in astfel de grupuri oamenii posteaza comentarii sincere si deloc partinitoare.
Lasă un răspuns