agentie de turism

Imagine Via Buzzfeed

In zilele noastre, piata abunda de agentii de turism si de oferte de sejur aproape de necrezut. Ofertele travel pentru calatoriile in afara tarii sunt de multe ori, mai ieftine decat costul unei vacante pe teritoriul Romaniei si la prima vedere, ofertele variate si preturile mici sunt in avantajul Romanilor. Ce faci insa cand te bucuri de un pret de 150E pentru 5 zile in Grecia la un hotel all inclusive si te trezesti la destinatie ca mesele nu sunt in conformitate cu descrierile, iar conditiile sunt dezirabile? Sau, mai grav, ce faci cand cu cateva zile inainte de a pleca in calatorie, reprezentantii agentiei sunt de negasit, iar societatea intra in incapacitate de plata?

Agentia de turism. Platesti si apoi verifici sau verifici si apoi platesti?

Reclamatiile cu privire la agentiile de turism care nu si-au respectat obligatiile fata de clienti nu mai reprezinta un subiect tabu. La un simplu search pe google gasesti destule informatii despre agentiile de turism neserioase. Ce faci insa, cu cele care apar peste noapte si se inchid tot asa, asta dupa ce au incasat banii pentru cateva sejururi fictive? Cel mai simplu mod de a te asigura ca iti achizitionezi un pachet travel valid este sa verifici site-ul Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului. Aici sunt postate in permanenta listele agentiilor de turism licentiate si a agentiilor cu licenta retrasa, de pe teritoriul Romaniei.

Asigurarea turistilor in cazul insolvabilitatii agentiei de turism

Daca totusi ai cumparat un sejur de la o agentie de turism din Romania care a intrat in insolventa, asa cum este cazul recent al agentie Genius Travel, trebuie sa stii ca exista o lege care ii ajuta pe cei pagubiti sa isi recupereze banii. Practic, pentru ca o agentie de turism din Romania sa isi desfasoare activitatea in mod legal, trebuie sa incheie o asigurare in functie de statusul ales: detailist sau tour-operator. Normele sunt prevazute in Art. 10, Alin 5 din HG nr. 1267/2010. Este obligatoriu ca polita de asigurare sa se depuna la Autoritatea Nationala pentru Turism (ANT) in momentul solicitarii acordarii licentei.
Tu, ca turist ai posibilitatea de verifica existenta politei . Agentia de turism este obligata sa posteze pe site copia valabila a politei de asigurare. De asemenea, agentia are obligatia de a mentiona numarul politei si compania de asigurare in contractul incheiat cu turistul. Deci, daca ai cumparat un sejur de la o agentie de turism cu probleme financiare, poti solicita despagubiri de la asiguratorul acesteia. Iti vor fi rambursate atat sumele pe care le-ai achitat pentru sejur, cat si eventualele cheltuile de repatriere.

Oferta sejur nerespectata – Ce trebuie sa faci?

Daca esti nemultumit de serviciile travel primite, ai obligatia de a intocmi o sesizare in scris cu privire la disfunctionalitatile legate de serviciul turistic contractat si sa il trimiti atat agentiei de turism, cat si prestatorului de servicii (reprezentantul hotelului). In cazul in care sesizarea nu este solutionata in conformitate cu asteptarile tale, dupa incheierea calatoriei, poti depune la sediul agentiei de turism o reclamatie in scris, in termenul prevazut in contract. Agentia are obligatia de a comunica in scris turistului despagubirile care i se cuvin, in termen de 30 de zile. In cazul in care solicitarile nu sunt solutionate poti depune reclamatii la Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) .

Daca ai achizitionat sejurul de la o agentie de turism care a intrat in faliment, poti incerca sa rezolvi situatia pe cale amiabila. In acest sens, trebuie sa comunici o notificare in scris catre agentie. Notificarea trebuie sa includa, drept anexe, toate documentele care atesta necesitatea ta de a fi despagubit si sa fie transmisa cu 15 zile inainte de data propusa pentru intalnire. Daca situatia nu se rezolva si nu esti despagubit, poti inainta cazul in instanta prezentand actele care atesta faptul ca ai incercat sa rezolvi situatia si pe cale amiabila. In cazul acesta, ai posibilitatea de a alege calea dreptului civil, pentru care trebuie sa formulezi o cerere de chemare in judecata impotriva agentiei de turism, urmand ca instanta judecatoreasca sa pronunte o hotarare prin care sa oblige agentia la plata daunelor pe care le-a produs. Poti, de asemenea apela si la dreptul penal daca agentia a comis o infractiune de inselaciune in contract.

In conculzie, pentru a fi despagubit pentru serviciile prestate ce nu sunt in conformitate cu serviciile mentionate in contractul incheiat intre tine si agentie poti incerca sa rezolvi situatia pe cale amiabila, iar pentru a-ti recupera banii de pe urma unei agentii falimentare ai trei variante: fie alegi sa iti recuperezi banii pe cale amiabila, fie mergi in instanta, fie ceri despagubiri de la societatea de asigurari cu care agentia de turism colaboreaza – pe baza legii care ii obliga pe operatori sa se aigure in cazul insolvabilitatii.

Nu uita: Cea mai simpla modalitate prin care poti evita ca agentia de turism sa iti strice sejurul este sa intri pe site-ul Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului si sa verifici daca aceasta este licentiata.

Te-ai confruntat, sau cunosti pe cineva care s-a confruntat cu o experienta neplacuta cu agentia de turism? Cum s-a rezolvat situatia?