Barbatii sunt mai buni soferi decat femeile. Pare a fi un adevar general valabil. Ba mai mult, multi ar spune ca exista chiar si studii care sa confirme asta. Sunt insa cu adevarat barbatii mai buni in ale condusului decat femeile si ce inseamna a fi un bun sofer?femeie la volanImagine Via Pinterest

Barbatul, femeia si condusul. Problema inteligentei spatiale

Barbatii sunt, bineinteles, soferi mai buni :)! Condusul solicita abilitati de orientare in spatiu si chiar daca se considera ca barbatii sunt mai inzestrati cu astfel de aptitudini, studii recente demonstreaza ca femeile, chiar daca au un scor mai mic in ceea ce priveste aceasta abilitate, o folosesc mai eficient decat barbatii.

Live Science demonstreaza ca in societatea patriarhala femeile aveau abilitatile de orientare in spatiu, mai slab dezvoltate decat in societatea matriarhala, unde statutul femeii vis-à-vis de barbat este pus sub semnul egalitatii. Studiul conchide ca discriminarea si stereotipia stau la baza unui scor scazut, in randul femeilor, la testele de masurare a abilitatilor de orientare in spatiu. Cu cat acestea se simt mai inferioare in raport cu barbatii, cu atat ele au si capacitati mai reduse de a se orienta in spatiu.

Cand ceva devine un adevar general, tendinta este sa se aplice asupra majoritatii sau asupra unui grup particular, desi corect ar fi sa se aplice si asupra fiecarui individ. Cu alte cuvinte, chiar daca procentul barbatilor cu abilitati spatiale depaseste 51%, restul de 49% scor dedicat abilitatilor femeilor nu demonstreaza decat ca o slaba orientare in spatiu poate fi caracteristica unor femei si altora nu, asa cum si contrariul poate fi caracteristic unor barbati si altora nu. Este adevarat ca unii barbati pot fi mai buni, altii nu. Unele femei nu pot avea aceleasi performante precum barbatii, dar altele ii pot depasi. Toti oamenii au o varietate de abilitati si talente care pot fi sau nu similare, iar toate sunt valoroase si folositoare. De aceea, este mai  bine sa evaluezi omul individual, decat sa-i atribui caracteristica predominanta grupului de apartenenta.

Jonglatul in trafic, aproximarea dimenisiunii obiectelor sau viteza altor autovehicule, sunt toate incadrate in categoria aptitudinilor de orientare in spatiu. Chiar si mersul pe jos necesita astfel de aptitudini. Dincolo de toate, indiferent ca te deplasezi in calitate de pieton sau de sofer si indiferent de sex, trebuie sa aproximezi marimea obiectelor, viteza si distanta pentru a nu te accidenta.

Peste 5600 de pietoni sunt ucisi in fiecare an, deci cel putin o parte din ei nu sunt foarte buni la orientarea in spatiu. Studiile arata, de asemenea ca cei mai multi pietoni implicati in accidente ce se soldeaza cu decesul, sunt barbati.

Deci, barbatii au un potential latent mai mare de a fi buni soferi, prin prisma aptitudinilor pe care le detin, dar ajung sa provoace mai multe accidente si sa fie mai des accidentati in trafic. 

De ce nu sunt barbatii mai buni soferisofer

Imagine Via Mdvstyle

Barbatii sunt implicati in mai multe accidente accidente

  • Statisticile studiului TrafficSTATS 2007 arata ca barbatii sunt cu 77% mai predispusi sa fie implicati in accidente. Studiul include informatii FARS (Fatality Analysis Reporting System) si National Household Travel Survey, avand ca suport de analiza peste 100 de milioane de calatorii. Numarul barbatilor decedati in urma unui accident de masina, pe o perioada de 6 ani, a fost dublu in comparatie cu cel al femeilor.
  • Daca barbatii sunt atat de buni soferi, de ce se ucid intre ei in trafic? Statisticile arata ca tinerii barbati sunt cei mai “slabi” soferi (pe aceleasi considerente s-a propus, probabil si ridicarea preturilor la RCA pentru tinerii sub 30 de ani).
  • 4autoinsurance.com a aparut in PRNewswire.com, in 2012, cu un raport care demonstreaza ca barbatii sunt cei care primesc cele mai multe sanctiuni pentru neatentie, viteza, condus fara centura de siguranta, sub influienta alcoolului sau substantelor narcotice.
  • Departamentul Transporturilor din New York a determinat ca 80% din accidentele grave, rezultate cu moartea pietonilor sunt atribuite barbatilor. O parte din problema consta in faptul ca unii barbati considera ca soseua le apartine, iar agresivitatea este fireasca in trafic.

Femeile sunt mai bune la parcarea laterala

  • Time.com demonstreaza ca femeile sunt mai bune la parcarea laterala. Afirmatia se bazeaza pe inregistrarile camerelor de filmat din 700 de parcari si monitorizarea a 2500 de soferi, jumatate femei, jumatate barbati. Inregistrarile demonstreaza ca femeile sunt mai abile in a gasi locuri libere, respecta regulile de folosire a unei parcari, centreaza vehiculele in spatiul marcat. Avand in vedere ca orientarea in spatiu este necesara pentru a realiza o parcare, Neil Beeson, un instructor auto, initiatorul studiului, sustine ca  rezultatele apar si pentru a dispersa mitul conform caruia barbatii au abilitati mai mari la orientarea in spatiu.

In concluzie, definitia unui bun sofer trece dincolo de slalom printre masini, alegerea celui mai scurt traseu, ridicarea piciorului de ambreiaj exact atat cat este necesar. Pe de alta parte, femeile nu s-au descurcat la fel de bine ca barbatii la testele de masurare a abilitatilor de orientare in spatiu, dar cu siguranta au capacitatea de a-si pune aceste abilitati in practica atunci cand vine vorba de condus. Asta le ajuta si sa-i detroneze pe barbati din pozitia de cei mai buni soferi, spun studiile :).

Ce spun barbatii

Lasand studiile la o parte, in calitate de soferita, tin sa mentionez ca ma magulesc dovezile mai sus prezentate, dar trebuie sa recunosc ca barbatii vorbesc acelasi limbaj in trafic, coopereaza, stiu sa aproximeze daca au timp sa depaseasca sau sa iasa din intersectie, par mult mai siguri pe ceea ce fac. Asta nu este bineinteles, definitia soferului perfect, dar nici nu le-as omite din formularea ei.

Ca sa fie echitabil, am intrebat si cativa domni soferi ce parere au despre asta.

Vlad ne spune, de exemplu ca „Inca n-am intalnit femeia cu care sa pot sa dorm in dreapta in timp ce ea conduce si nu cred ca o voi intalni vreodata. Dupa parerea mea, este o chestie genetica. Femeile au probleme cu orientarea si cu luarea deciziilor in timp scurt”.

Andi a obervat „latura antisociala” a femeilor in timp ce conduc. El crede ca barbatii, au in comparatie cu femeile o vedere de ansambul mult mai bine dezvoltata, iar ceea ce il deranjeaza in trafic este ca femeile vorbesc mereu la telefon.

Valeriu, pe de alta parte, considera ca „femeile sunt mai sigure la volan, te surprind placut, fata de ce te-ai astepta”.

Acum, las discutia pe mana voastra. Sunt barbatii mai buni soferi decat femeile? De ce?