asigurari rcaSaptamana trecuta va spuneam ca ASF a propus un nou proiect ce urmareste eficientizarea sistemului de asigurari Rca din Romania. Mai exact, societatile urmeaza sa fie constranse sa stipuleze pe polita de asigurare comisionul practicat, comision care sa nu fie mai mare de 10% din valoarea primei.

Ca urmare a acestei propuneri, reprezentantii societatilor de asigurari contraataca. Argumentul impotriva proiectului se bazeaza pe faptul ca plafonarea comisionului de intermediere la 10%, dar si mentionarea acestuia pe polita, contravine regulilor pietei libere si ar putea crea confuzie in randul clientilor.

„Comisionul mediu platit brokerilor pentru vanzarea asigurarilor Rca se situeaza intre 15-20%. Plafonarea comisionului nu e o decizie corectă, pentru că vorbim de o relaţie comercială între broker şi asigurător (…) piaţa trebuie să rămână liberă. În plus, o astfel de măsură ar încuraja acordarea de comisioane sub altă formă, mascat“, a explicat Cristian Fugaciu, director general al brokerului Marsh.

O propunere asemanatoare a fost initiata si de Comisia de Supraveghere a Asiguratorilor, in 2008. Comisionul incasat de brokeri a fost atunci redus la 15%, iar noul nivel, de 10% este considerat a fi riscant in conditiile in care in 2013, peste 70% din asigurari au fost intermediate de brokeri.

Conform lui Viorel Vasile, Ceo-ul SAFETY Broker, brokerul roman cu cel mai mare volum de intermedieri “problema intregii piete a asigurarilor nu este nivelul comisionului RCA, care, de altfel, s-a diminuat de la sine in ultimii ani, ci valoarea primei medii pe RCA.”

Exemplificand, acesta a mentionat ca „in Europa de Vest comisioanele pentru RCA sunt mai mici procentual vorbind, dar mult mai mari ca valoare absoluta. Este una sa retii 15% din 100 euro si alta 10% din 500. In acelasi timp, pe broker il costa la fel, fie ca vinde o polita de 100 de lei, sau una de 1.000 de lei.”

Piata de asigurari Rca traverseaza un moment instabil, cauzat de politica de preturi mici, iar industria de brokeraj este puternic afectata dupa ce ASF a anuntat demararea unor proceduri de “curatare” a sectorului si revenirea pe profit. Practic, brokerii sunt pusi la zid, iar riscul de a iesi de pe piata este crescut. Nici pentru posesorii de autovehicule vestea nu este tocmai buna: o astfel de masura ar incuraja cresterea preturilor pentru polita Rca.

Regula pietei libere si confuzie in randul clientilor. Cat de bune ti se par argumentele folosite de brokeri?